شرکت اتولایت پیشرو فروش انواع چراغ خودرو و جلو پنجره

آموزش تست نور چراغ خودرو

Tuesday، ۲۸ Tir ۱۴۰۱

آموزش تست نور چراغ خودرو

چراغ‌های خودرو را باید شبیه چشم‌های خودتان بدانید؛ وقتی چراغ‌ها درست کار نکنند یعنی چشم‌های‌تان درست نمی‌بینند و ممکن است در حین رانندگی، تصمیمات اشتباهی بگیرید که هم برای خودتان خطرناک باشد و هم برای سایر رانندگان، دردسرساز باشد. در مقاله امروز درباره نور چراغ خودرو صحبت می‌کنیم و دلایل تغییر نور چراغ و سوختن لامپ چراغ خودرو را می‌گوییم. در پایان مقاله نیز شما را با دستگاه تست نور چراغ خودرو آشنا می‌کنیم.

دلیل تغییر نور چراغ خودرو چیست؟

از آنجایی که بیشترین مدت زمان رانندگی در روزهاست، شاید خیلی‌ها به تنظیم نور چراغ خودرو اهمیت چندانی ندهند اما واقعیت این است که سوانح رانندگی در یک چشم‌برهم زدن رخ می‌دهند. پس هرچقدر که ذهن‌تان آماده‌تر باشد و شرایط خودروی‌تان نیز مطلوب‌تر باشد، می‌توانید تصمیم بهتری در زمان وقوع حوادث بگیرید و عکس‌العمل منطقی‌تری داشته باشید. یکی از این شرایط مطلوب، تنظیم‌بودن نور چراغ‌هاست. آنهایی که در شب رانندگی کرده‌اند حتما می‌دانند که اگر نور چراغ‌ها، درست و تنظیم نباشد، چقدر می‌تواند برای سایر رانندگان، عذاب‌آور و حتی خطرناک باشد.

دلایل مختلفی برای خرابی تنظیم نور چراغ‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آنها، تکان‌های خودروست. این تکان‌ها ممکن است بر اثر پستی و بلندی‌ها و چاله‌های خیابان‌ها ایجاد شود یا ناشی از تصادفات رانندگی باشد. اما دلیلش هرچه باشد، باعث شل‌شدن اتصالات چراغ و نهایتا تغییر زاویه نور چراغ‌ها می‌شود. به همین دلیل نیز خودروسازان، در کابین خودروها و معمولا در سمت چپ داشبورد، دکمه‌ای برای تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها گذاشته‌اند و ارتفاع‌های مختلف را با اعداد 0 تا 3 نشان داده‌اند. علاوه بر این اگر کاپوت را بالا بزنید، حتما پیچ‌های مخصوصی در اطراف کاسه چراغ می‌بینید که برای تنظیم دستی کاسه چراغ هستند. در دفترچه راهنمای خودرو، محل دقیق این پیچ‌ها و نحوه عملکرد آنها، کاملا توضیح داده و مشخص شده است.

دومین دلیل عمده در خرابی نور چراغ خودروها، ایرادات متدوالی است که در سیستم برق رخ می‌دهند مانند: نقص در سیم‌کشی یا دینام یا فیوزها، کیفیت پایین لامپ‌ها، استفاده از لامپ‌هایی با توان مصرفی بالا، نوسانات ولتاژ باتری و حتی روشن‌ماندن طولانی‌مدت لامپ‌ها.

سومین دلیل شایع در خراب بودن تنظیم نور چراغ‌ها، به تعلیق خودروها برمی‌گردد. به عنوان مثال اگر بار سنگینی در صندوق عقب گذاشته باشید، دماغه خودرو اندکی به بالا می‌آید و به همان نسبت نیز زاویه نور چراغ‌ها، تغییر می‌کند. بعضی از خودروسازان البته فکر این موضوع را کرده‌اند و حالت‌های مختلفی را برای ارتفاع نور چراغ‌ها برحسب تعداد سرنشینان خودرو، تعریف کرده‌اند. از طرف دیگر، هرگونه شکستگی و نامیزانی در جلوبندی خودرو، می‌تواند زاویه نور چراغ‌ها را تغییر دهد. شاید به همین دلیل است که می‌گویند تست تعلیق خودرو در زمان تعمیر و نگهداری، بسیار مهم و جدی است.

چرا لامپ چراغ خودرو می‌سوزد؟

همانطور که گفتیم، مشکلات برقی، یکی از دلایل مهم در خرابی نور چراغ‌ها یا حتی سوختن لامپ‌هاست. اما منظور از سوختن لامپ، دقیقا چیست؟!

با صرف‌نظر از لامپ‌های LED و لیزری که استفاده از آنها در میان خودروسازان ، بیش از پیش افزایش یافته، درون محفظه سایر لامپ‌ها را با معمولا گاز هالوژن یا زنون پر می‌کنند. سپس یک رشته‌سیم بسیار نازک را از درون محفظه لامپ عبور می‌دهند. حال اگر اختلاف ولتاژ میان این دو سر این سیم برقرار کنید و باعث داغ‌شدن آن شوید، گاز موجود درون محفظه لامپ نیز بر اثر گرما، واکنش شیمایی داده که نهایتا به تولید نور می‌انجامد.

سیم‌هایی که درون لامپ‌ها استفاده می‌شود، از جنس تنگستن هستند و به همین دلیل نیز مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند. اما اگر ولتاژ دو سر این سیم را تغییر دهید، نور تولیدشده در لامپ نیز تغییر می‌کند. مثلا اگر ولتاژ را کمتر کنید، شدت نور تولیدی هم کمتر می‌شود و حتی ممکن است لامپ خاموش شود. اگر هم ولتاژ را بیشتر کنید، درجه حرارت سیم هم آنقدر بالا می‌رود تا به دمای ذوب برسد و سپس سیم، آب شود. در این حالت، اصطلاحا می‌گوییم که لامپ، سوخته است.

دستگاه تست نور چراغ خودرو چیست؟

تا سال‌ها پیش، از روش‌های تجربی برای تست نور چراغ خودرو استفاده می‌کردند. یکی از ساده‌ترین این روش‌ها، استفاده از دیوار بود! در این روش، ابتدا باید دیواری پیدا کنید که در محلی نسبتا تاریک باشد.

حالا خودرو را در فاصله‌ 50 سانتیمتری از دیوار، پارک کرده و چراغ‌های جلو را روشن کنید. سپس نورانی‌ترین قسمت تابید شده روی دیوار را مشخص کنید و درست در مرکز این قسمت، علامتی روی دیوار بزنید. برای آنکه آسیبی به دیوار وارد نشود، می‌توانید از چسب نواری استفاده کنید. این کار را هم برای چراغ سمت راست و هم برای چراغ سمت چپ باید انجام دهید.

بعد از علامت‌زدن قسمت‌های نورانی روی دیوار، خودرو را به عقب ببرید؛ آنقدر عقب ببرید تا دقیقا یک خودرو در میان شما و دیوار، جای شود. حالا دوباره چراغ‌ها را روشن کنید و نورانی‌ترین قسمت تابیده شده روی چراغ‌ها را پیدا کنید. حالا می‌توانید مرکز نور را در هر دو قسمت مقایسه کنید و زاویه انحراف چراغ‌ها را تشخیص دهید. در تصویر زیر، تفاوت نور چراغ چپ در مقایسه با چراغ راست، کاملا مشخص است.

اما همانطور که گفتیم، استفاده از دیوار، یک روش تجربی است و امکان بروز خطا در آن بسیار زیاد است. مثلا اگر سطح زمین صاف نباشد یا دیوار کاملا عموی نباشد، نمی‌توانید نور چراغ‌ها را به درستی تنظیم کنید. همچنین کاسه چراغ در برخی خودروها طوری طراحی شده که نور ساطع شده از آنها در فاصله نزدیک با فاصله دور، اندکی متفاوت است. بنابراین وقتی خودرو نزدیک دیوار است و وقتی خودرو را از دیوار دور می‌کنید، شاید چندین سانتیمتر اختلاف میان نور چراغ‌ها در این دو حالت، کاملا طبیعی و عادی باشد. ولی اگر رانندگان، این موضوع را ندانند، تصور می‌کنند که تنظیم چراغ‌ها بهم خورده است.

با درنظر گرفتن این خطاهای انسانی و همچنین با پیشرفته‌شدن سیستم چراغ‌ها خودروها، روش‌های تجربی دیگر کارآیی نداشتند؛ تکنسین‌ها به‌دنبال روش جدیدی بودند که بدون دخالت انسان، بتواند نور چراغ خودروهای مختلف را ارزیابی کند. اینجا بود که پای دستگاه‌های تست نور چراغ خودرو، به میدان باز شد.

سازوکار اصلی این دستگاه برپایه شکست نور است و درون آن یا از آینه استفاده می‌کنند یا از لیزر. البته استفاده از این دستگاه، قواعد خاص خودش را هم دارد مثلا:

1- دستگاه باید در فاصله مشخصی از چراغ جلو قرار بگیرد که معمولا 30 تا 70 سانتیمتر است.

2- فشار باد تایرها باید تنظیم شده باشد.

3- خودرو نباید از وزن ناخالصش، سنگین‌تر باشد؛ بنابراین هرگونه بار اضافی یا سرنشین اضافی (غیر از راننده) نباید در خودرو باشد.

4- کاسه چراغ‌ها باید تمیز و شفاف باشند.

5- هم دستگاه تست نور چراغ و هم خودرو، باید در سطحی صاف، قرار بگیرند

منبع : ماشینچی